choice

Ο πρώτος φωτοβολταϊκός δρόμος είναι γεγονός!

Η κατασκευή δρόμων από φωτοβολταϊκά πάνελ είναι ένα πρωτοποριακό project που έχει απασχολήσει στο παρελθόν πολλές ευρωπαϊκές και αμερικάνικες εταιρίες.

Το 2014 στα προάστια Krommenie και Wormerveer του Άμστερνταμ, το ολλανδικό ερευνητικό ινστιτούτο (ΤΟΝ) έκανε την αρχή αντικαθιστώντας ένα συμβατικό κομμάτι δρόμου μήκους περίπου 110 μέτρων, με ειδικά φωτοβολταϊκά πάνελ ώστε να αξιολογηθούν στην πράξη τα οφέλη από την χρήση του.

Το τελικό κόστος εκτινάχτηκε στα 3.7 εκατ. ευρώ τροφοδοτώντας με ενέργεια τις ανάγκες τριών κατοικιών. Το αποτέλεσμα ήταν το εγχείρημα για επέκταση του project να εγκαταλειφθεί, παρότι εκτιμήθηκε ότι το οικονομικό και περιβαλλοντικό όφελος θα ήταν πολύ σημαντικότερο.

Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, η αμερικανική εταιρία Solar Roadways παρουσίασε ένα αντίστοιχο project το οποίο φιλοδοξούσε να κατασκευάσει δρόμους και χώρους στάθμευσης στις ΗΠΑ. Τελικά έμεινε στα σχέδια λόγο της έντονης κριτικής που αφορούσε στο μειωμένο βαθμό απόδοσής τους σε σχέση με τα πάνελ που τοποθετούνται στις ταράτσες, καθώς και στο αυξημένο κόστος που αφορά στην κατασκευή και στην τοποθέτησή τους.

Παρά το γεγονός ότι οι φωνές που αμφισβητούν την βιωσιμότητα της ιδέας ολοένα και αυξάνονται, πρόσφατα στη Γαλλία εγκαινιάστηκε ένα χιλιόμετρο αυτοκινητόδρομου καλυμμένου με φωτοβολταϊκά πάνελ. Πρόκειται για έναν επαρχιακό δρόμο της κωμόπολης Tourouvre-au-Perche στην Νορμανδία, ο οποίος  κατασκευάστηκε με ειδικά υλικά τα οποία επιτρέπουν στα πάνελ να είναι ανθεκτικά ακόμη και στην κυκλοφορία βαρέων φορτηγών, χωρίς να προκαλούν προβλήματα στα ελαστικά των οχημάτων.

Το έργο αποτελεί προϊόν συνεργασίας της  γαλλικής κατασκευαστικής εταιρίας Colas (Ομιλος Bouygues) με το Εθνικό Ινστιτούτο ηλιακής ενέργειας (INES), ενώ σύμφωνα με την υπουργό Ενέργειας Segkolen Royagial, το παραπάνω project αποτελεί το πρώτο βήμα στο φιλόδοξο σχέδιο της Γαλλίας να καλύψει με φωτοβολταϊκά όλους τους μεγάλους αυτοκινητόδρομους της χώρας.

Απομένει να φανεί στην πράξη εάν η παραγόμενη ηλεκτρική ενέργεια θα αρκεί για τον φωτισμό του αυτοκινητόδρομου και της κωμόπολης, ώστε να δοθεί το πράσινο φως για την μετατροπή 1.000 χιλιομέτρων αυτοκινητόδρομων σε «ηλιακά πάρκα» παρά τις αντιδράσεις φυσικά για το πολύ υψηλό κόστος.